Μαθήματα πολιτισμού

Χθες το βράδυ στην ΕΤ3, κατα το γνωστό ζαπινγκ έπεσα πάνω σε μια συνέντευξη του Νικήτα Τσακίρογλου. Ανάμεσα στις συνήθειες του — και στο πώς δουλεύει για το θέατρο του ΚΘΒΕ, ανέφερε κάτι που το σκέφτομαι ακόμα. Σε γενικές γραμμές, δείγμα πολιτισμού είναι το πώς συμπεριφέρεται ο άνθρωπος στην πόλη που ζεί.


Έχει δίκιο. Είμαι άνθρωπος, που όσο μεγαλώνει, βλέπει πολλά ενοχλητικά πράγματα γύρω του. Οχι δεν εννόω το να μοιράζεσαι μια πιατέλα παϊδάκια και να τα τρώς με τα χέρια. Όπως και να έχει κατα την ώρα του φαγητού και ειδικά όταν τρώς με μια παρέα φίλων, είναι σαν να μην υπάρχει ο γύρω κόσμος — παρα μόνο τα γκαρσόνια σε κατάσταση αναμονής.

Αυτό που αναφέρομαι είναι η τήρηση κάποιων κανόνων, κάποιου κώδικα. Για παράδειγμα. Ο Κ.Ο.Κ. λέει οταν τα φανάρια των πεζών είναι πράσινα, περνάνε οι πεζοί και τα αυτοκίνητα / μοτοσικλέτες σταματούν. Γιατί βρε ανεγκέφαλε στρίβεις; Για να φτάσεις νωρίτερα στο επόμενο κόκκινο φανάρι; Σε κυνήγι του θησαυρού — ποιός θα πάρει το εκατομμύριο πρώτος — βρίσκεσαι; Και καλά οι ιδιωτικοί οδηγοί, όταν όμως και οι δημόσιοι οδηγοί (οδηγοί λεωφορείων, τρολλει) κάνουν το ίδιο τι θα πρέπει να κάνει ο πολίτης; Να τους αναφέρει για καφριλίκι; Επιπλέον γιατί όταν βρίσκεσαι πάντοτε σε δρόμο, αντί να κρατήσεις τα σκουπίδια σου (είτε είναι χαρτομάντηλα, είτε ξυλάκια απο παγωτό είτε σερβίετες) ανοίγεις το παράθυρο και τα πετάς έξω στη λεωφόρο; Μήπως είδες μια μεγάλη πράσινη πινακίδα που λέει «ΧΩΜΑΤΕΡΗ ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ»; Μήπως τα σκουπίδια βρώμανε πιο πολύ απο το περιεχόμενο τους ή μήπως αυτοί που τα κάνουν;

Θεωρώ πάντως εξίσου ενοχλητική συμπεριφορά που δείχνει ασέβεια, όταν κάποιος έχει μια προκατάληψη γύρω απο το πρόσωπο σου, όταν (ο ασεβής) δεν σε γνωρίζει κάν. Αυτό συμβαίνει συχνά στο μετρο. Δεν εννοώ άτομα που κάνουν 110% μπάμ όπως οι «γνωστοί» ζήτουλες (άνθρωποι είναι και αυτοί, όμως κάποια δείγματα στο μετρο δείχνουν κυκλώματα), αλλά σε απλούς καθημερινούς ανθρώπους. Παραδείγματα πολλά. Μερικές φορές το νοιώθεις πολύ βαριά. Οταν παράδειγμα κάθεσαι σε μια θέση και βλέπεις τον συνάνθρωπο να φεύγει με μια έντονη δυσαρέσκεια στο πρόσωπο τότε αρχίζεις και αναρωτιέσαι. Φαντάσου να συμβαίνει αυτό για πολλούς μήνες, 2 φορές σχεδόν την μέρα, και έχεις αρχίσει να παίρνεις «ανάποδες». Μήπως είμαι η «Μαρία η Άσχημη»;. Μήπως λούζομαι με βόθρο (λούσου και θα αιστανθείς); Γιατί αφού υπάρχουν 7 θέσεις ελεύθερες, εσύ φεύγεις και πάς στο τελευταίο βαγόνι πίστα;

Ο πολιτισμός απαιτεί πρώτα να έχεις μια κοινή λογική και μια ανεκτικότητα. Δεν μπορείς να λές οτι είσαι πολιτισμένος επειδή έχεις διαβάσει Πλούταρχο ή ξέρεις πέντε έξι αράδες απο αστροφυσική ή έχεις καλύτερο χιούμορ. Πιστεύω οτι πρέπει να μπορείς να κάνεις ο,τι θέλεις (σε λογικά όρια). Το να γράφεις άσχημα (με την έννοια οτι κάποιος δεν καταλαβαίνει αυτά που γράφεις) από το να συμπεριφέρεσαι σε αυτόν σαν ζώο και στην τελική να τον σνομπάρεις ή να τον απορρίπτεις, δείχνει καλά ποιός είναι ο πολτισμένος και ποιός ο «πολιτισμένος». Καλώς η κακώς, βρίσκεσαι σε μια κοινωνία. Η κοινωνία δεν είναι «πηγαδάκια» αλλά ενα σύνολο οργανωμένων ανθρώπινων σχέσεων, κανόνων και διδαγμάτων. Το πρόβλημα είναι όμως οτι στις μάζες πιο εύκολα κάποιοι εθελοτυφλούν για το «καλό του συνόλου»(καθεστημένο) παρά να αμφισβητήσουν και να διεκδικήσουν.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s